فیتونیا - فتونیا
نوشته شده توسط : hr

فتونیا

فتونیا

 

 

فارسي اصيل : رزيدل (رزي = رنگي + دل) اشاره به رنگارنگي و رگبرگ هاي سرخ و سفيد برگهاي دل مانند آن.

 

فارسي رايج : فيتونيا

 

نام انگلسي : برگ توري منقوش pointed net leaf

 

واقعاً برگ توري منقوش است، برگها پهن و قلبي شكل و رگبرگهاي اصلي و فرعي آن رنگين و كاملاً نمايان، شاخه‌ها گسترده و افتاده و زيبا براي حفظ اين حالت بهتر است گاه به گاه جوانه‌هاي انتهايي را حذف كرده تا جوانه‌هاي جانبي رشد كنند، به علت نياز شديد به رطوبت محيط كاشت آنها در گلداهاي شيشه‌اي دهانه گشاد رايج است، سايه دوست است ولي نه لزوما تاريكي، گلهاي ريز آن مورد توجه نيست و بهتر است به محض مشاهده حذف گردند و بالاخره خانواده آن «آكانتاسه» و زاد گاهش برزيل است.

 

روش نگهداری:

 

نور: نسبت به سايه مقاومت خوبي نشان مي‌دهد، تابش نور مستقيم آفتاب بخصوص از پشت شيشه به برگهاي گياه صدمه وارد مي‌نمايد.

 

دما: حداقل آن ۱۸ درجه سانتيگراد است (در تمام طول سال احتياج به هواي گرم دارد) در صورتي كه درجه حررات بالاي ۳۰ درجه باشد غبار پاشي توصيه مي‌گردد.

 

آبياري : حداقل سه بار در هفته در تابستان آبياري لازم است در زمستان هر پنج روز يكبار آبياري كافي است، گياه نسبت به خشكي حساس است، مرتباً رطوبت خاك را بازديد نماييد.

 

رطوبت : در تابستان هر روز احتياج به غبار پاشي دارد، در زمستان هفته‌اي سه بار كافي است.

 

تغذيه : هر چهارده روز يكبار با مخلوط كودهاي شيميايي محلول در آب مخصوص گياهان زينتي طبق دستور سازنده تغذيه مصنوعي لازم است، به علت كم توقع بودن گياه نصف ميزان توصيه شده كافي به نظر مي‌رسد.

 

خاك مناسب : انواع خاكهاي ليموني و كمپوست براي رشد ريشه مناسب است.

 

تعيوض گلدان: به علت سطحي بودن ريشه‌هاي گياه نياز چنداني به تعويض ساليانه گلدان نيست ولي از زهكش گلدان بايد دايم بازديد نمود.

 

تميز نمودن برگها : غبار پاشي براي تميز كردن كافي به نظر مي‌رسد از مواد براق كننده برگها كه روزنه ها را مسدود مي‌نمايد استفاده نكنيد.

 

تكثير : انتخاب قلمه‌ هاي جوان در بهار و ريشه‌ دار كردن آنها در دماي ۱۸ درجه اگر چه نگهداري آن از نقطه نظر رطوبت و حرارت مطلوب كمي مشكل است ولي حالت زيبايي برگها و رگبرگها ارزش مراقبت ويژه را دارد.

 

تامين رطوبت : فيتونيا احتياج شديدي به محيط كاملاً مرطوب دارد. بطوري كه در تابستان و در درجات حرارت بالا به ۲ بار غبارپاشي درروز نيازمند است، رطوبت پايدار را با اضافه نمودن سنگريزه و آب به ته گلدان تامين نماييد، ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.

 

عوارض و درمان :

 

حاشيه برگها چروك خورده و پژمرده‌اند: هوا خيلي خشك است، غبار پاشي را شروع نماييد، مقدار سنگريزه در زير گلداني بريزيد و آب به ان اضافه نماييد. مواظب باشد ته گلدان با آب در تماس نباشد.

 

لكه‌هاي سوخته روي برگها مشاهده مي‌گردد: علت آن استفاده از مواد شيميايي براق كننده برگهاست، از آنها استفاده نكنيد.

 

برگها مي‌ريزند و جوانه‌هاي جديد ظاهر نمي‌شوند: هوا سرد است، گلدان را به محل گرمتري انتقال دهيد، تشنگي مفرط هم عامل ديگر اين عارضه است.

 

برگهاي جوان ريز و فاصله بين دو برگ زياد است: نور كافي نيست، به محل روشن‌تر منتقل نماييد، مواظب اشعه مستقيم آفتاب باشيد.

 

برگها چروك خورده و نازك هستند: گياه تشنه است و يا تابش مستقيم آفتاب عامل آن است، گلدان را بمدت ۱۵ دقيقه درون تشت پر از آب قرار دهيد،‌آبياري را تنظيم كنيد، گياه را به محل نيم سايه منتقل نماييد.

 

برگها بد شكل و حشرات چسبنده‌اي روي آنها مشاهده مي‌گردد: سمپاشي با سم حشره‌كش نفوذي هر دو هفته يكبار تا رفع علايم پيشنهاد مي‌گردد.

 

برگهاي پاييني زرد مي‌شوند: خاك گلدان باتلاقي شده است، سوراخ ته گلدان را بازديد و با يك سيم باريك با ملايمت مجاري خروجي زهكش را باز كنيد، اجازه دهيد سطح خاك خشك شود سپس آبياري را شروع كنيد.

 

منبع گل و گیاه دانژه

 

Fetonia-www.danjeh-flower.com

****************************************

 

 

 

فیتونیا ورسافلتی  -  NERVE PLANT

FITTONIA VERSCHAFFELTII: نام علمی

  ACANTHACEAE  - آکانتاسه: خانواده

مناطق گرمسیری پرو: بومی منطقه

پوست ماری , برگ نعنایی , Mosaic Plant , Nerve Plant , فتونیا,گیاه موزاییک: نام های دیگر

Fittonia verschaffeltii

 

خاک و تغذیه : انواع خاک های لیمویی و کمپوست

دمای ایده آل محیط : 21 درجه سانتیگراد

آبیاری و رطوبت : خیلی مرطوب

نور محیط: کم

 

فیتونیا ورسافلتی:

اسم علمی این گیاه Fittonia versehaffeltii ، از خانواده Acanthaceae می باشد. این جنس دارای ۲ گونه است که از گیاهان چند ساله خزنده با برگ های زینتی تشکیل یافته است. گونه مورد نظر بومی پرو بوده و برگ های ارغوانی کمرنگ دارد.

گاهی به عنوان Nerve plant "عصب گیاهی" شناخته می شود از گونه های گیاهی مناطق گرمسیری است و ساقه آن پوشیده از مو

بین 15 تا 30 سانتیمتر بلندی پیدا می کند و بین 15 تا 22 سانتیمتر هم از فضای اطرافش را اشغال خواهد کرد. این گیاه کوتاه ، برگ های سبزی دارد و از مشخصات بارزش ، وجود رگه هایی سفید تا صورتی است که روی برگ هایش دیده می شود. تمام ساقه گیاه با کرک های کوتاهی پوشیده شده است. گل های گیاه به رنگ سفید یا متمایل به سفید هستند.

این گیاه به نور متوسط، حرارت زیاد، آبیاری معمولی تا زیاد، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد وخاک قلیایی احتیاج دارد.

کود مورد نیاز فیتونیا را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار از فرودین تا شهریور مورد استفاده قرار داد.

مخلوطی از خاک جنگلی، خاک برگ و ماسه برای قابل نفوذ بودن، خاک مطلوب گیاه فیتونیا می باشد

در طول مدت رشد گیاه فیتونیا اگر مشاهده کردید حاشیه برگهای آن چروک خورده و پژمرده اند، احتمال بدهید که هوا خیلی خشک است. باید غبار پاشی را شروع کنید و در زیر گلدانی سنگ ریزه دار آب بریزید.

لکه های سوخته روی برگها نیز معرف استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. از این مواد استفاده نکنید.

در صورتی که مشاهده کردید برگهای گیاه شما می ریزد و جوانه های جدید هم ظاهر نمی شوند، حتما هوا سرد است، تشنگی مفرط هم عامل دیگر این عارضه می باشد.

نو ر کمی تواند باعث ریز ماندن برگهای جدید و جوان بشود و فاصله بین دو برگ زیاد گردد. وقتی گلدان را به محل روشن تر بردید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید تشنگی ویا تابش مستقیم آفتاب می توان باعث نازکی و چروکیدگی برگها بشود.

برگهای بدشکلی که حشرات چسبناک روی آن به چشم بخورد، باید با سم حشره کش نفوذی، هر دو هفته یکبار، تا رفع علایم، سمپاشی شود. اگر خاک گلدان با تلاقی باشد، برگهای پایینی زرد می شوند. سوراخ ته گلدان را بازدید کنید تا اگر گرفتگی دارد، برطرف شوداین گیاه را می توان از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کرد. ابتدا با یک چاقوی تیز، قلمه هایی به طول ۸ تا ۹ سانتیمتر، که شامل حداقل دو جفت برگ باشند را با دقت از گیاه مادری جدا کنید و انتهایی آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر سه قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۴ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرا دهید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. قلمه ها را در دمای حدود ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگه دارید و خاک را همیشه کمی مرطوب کنید. ریشه دهی در یک ماه یا کمتر انجام می شود . پس از آن می توانید کیسه پلاستیکی را بردارید.

 




:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1065
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: